Biznis plan za malog privrednika

Šta je zapravo biznis plan?

Konačno imate formiranu ideju o pokretanju sopstvenog posla. Vreme je za naredni korak – potraga za izvorom finansiranja. Ako nemate svoju ušteđevinu, ovo znači da je vreme da od nekoga pozajmite sredstva da biste ostvarili svoj san. To će možda biti banka, državni fond, biro za zapošljavanje ili prosto rođak koji je spreman da rizikuje zajedno sa vama. U svakom slučaju imate bitan zadatak – ubediti potencijalnog finansijera u smislenost i isplativost vašeg posla. Formatirani i struktuirani argumenti za ulaganje u vaš posao zapravo čine BIZNIS PLAN.

Kako napraviti biznis plan?

Biznis plan može da napravi svako uz manje ili više uloženog truda. Ali veliko je pitanje kakvog će kvaliteta biti taj biznis plan, da li će sadržati sve potrebne elemente, da li će na pravi način prikazati sve aspekte jedne biznis ideje, isplativost i kapacitet za vraćanje pozajmice, analize tržišta, finansijske analize….

Za ozbiljan biznis plan bez obzira da li vam treba za konkurs za sredstva za samozapošljavanje ili ozbiljnu investiciju reda nekoliko stotina hiljada eura, ipak je potrebno neko iskustvo i osećaj za prioritete kad je u pitanju prikaz potrebnih podataka i računica. Jer biznis plan može da ide i u drugu krajnost – da od količine manje bitnih podataka sakrije suštinu i najbitnije argumente koji bi pomogli potencijalnom kreditoru odnosno finansijeru da donese pozitivnu odluku.

Biznis plan je zapravo oblikovan odgovor na 2 pitanja: zašto uopšte pokrenuti/proširiti ovaj posao i na koji način će on donositi zaradu?

Biznis plan je oblikovanje ideje

O finansiranju novog biznisa već smo pisali u članku Start up finansiranje u Srbiji gde možete pročitati neke od aktuelnosti na tu temu i možda dobiti ideju za još neku opciju. Ali uglavnom će vam za svaku od njih trebati neka vrsta biznis plana. Svaki potencijalni finansijer, makar on bio vaš brat od tetke, biće odlučniji da vas podrži ukoliko vašu ideju stavite ‚‚na papir‚‚. Ideju treba da prikažete kroz činjenice, planove i što je najvažnije – cifre.

Biznis plan nije obrazac kao što mnogi misle. Može da se napravi na mnogo načina i uvek je najbolje da vam to radi neko stručan. Kao što se, pretpostavljamo, ne šišate sami, tako nema potrebe ni da sami izrađujete biznis plan ako nemate iskustva ili vremena da se time bavite. Vaš osnovni zadatak je da razvijate svoju ideju i tome treba da se posvetite.

Šta sadrži biznis plan?

Neki od najbitnijih delova biznis plana ili, tačnije, aspekata koji on sadrži su:

  • rezime poslovnog plana – ukratko opis ideje, vizije, misije…
  • organizacija i menadžment firme – ko će sve učestvovati u poslu i na koji način, kako će firma biti organizovana, koliko zaposlenih je planirano da se angažuje;
  • opis proizvoda ili usluge – detaljniji opis ideje, odnosno proizvoda ili usluge kojima će se firma u stvari baviti;
  • marketing plan – ovo je veoma široka tema i jako bitan aspekat ne samo biznis plana već generalno poslovanja jedne firme. Potrebno je utvrditi na koji način će se obavljati prodaja, utvrditi ciljno tržište, kako ćemo do njega doći, koliki je potencijal tog tržišta, ko će nam biti kupci/dobavljači, uraditi eventualno PEST analizu, SWOT analizu, analizu konkurencije….
  • tehničko-tehnološki plan – odnosi se na tehnički aspekt poslovanja, kakva oprema će biti potrebna, kakav prostor, ulaganja i sl.;
  • finansijski plan – možda i najbitniji deo biznis plana jer je najzanimljiviji onome kome je biznis plan i namenjen. Kroz finansijsku analizu i planiranje potrebno je prikazati planiranu prodaju, troškove proizvodnje, fiksne troškove, mogućnost vraćanja pozajmice, planiranu profitabilnost, rentabilnost, bilanse stanja i uspeha itd. Ujedno, ovo je možda i najteži deo izrade biznis plana jer se najčešće bazira na planiranju buduće prodaje. Ukoliko firma već postoji određeno vreme i ostvaruje prihode, biznis plan se u tom slučaju bazira na realnim finansijskim pokazateljima koji mogu i da se dokumentuju.
  • plan razvoja – kvalitetan biznis plan treba da ima i plan razvoja jer je dugoročno planiranje jedan od stubova opstanka poslovanja.

Osim navedenih elemenata, biznis plan može da ima mnogo više analiziranih aspekata poslovanja. Sve ovo zavisi od toga koja je delatnost u pitanju, koji iznos investicije, kojoj se instituciji obraćamo, koliko je složen proces proizvodnje ili pružanja usluga itd.

Izradite plan po meri

Ekipa sajta Maliprivrednik.rs između ostalog bavi se i izradom biznis planova za potrebe pokretanja biznisa ili njegovog restruktuiranja. Imamo ekipu koja ima iskustva u bankarstvu, finansijskoj analizi i analizi poslovanja raznih delatnosti. Ukoliko imate potrebu za biznis planom za potrebe bilo kakvog konkurisanja, za sve upite u vezi izrade i cene izrade slobodno nam pišite putem mejl adrese kontakt@maliprivrednik.rs ili kontakt forme. Potrudićemo se da vam odgovorimo u najkraćem mogućem roku.

Do tada, želimo vam dobro zdravlje, dobre ideje za biznis i srećan početak!

Vreme je da se ideja pretvori u plan

 

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *